Redouan el Yaakoubi van stichting 'Durf Te Dromen'

Tijdens mijn werk krijg ik regelmatig de vraag wat dit Vreedzaam werken nu ‘oplevert’. Mensen zijn vaak nieuwsgierig naar de opbrengst, en willen dit het liefst terugzien in cijfers (minder criminaliteit, minder verwijzing naar hulpverlening etc.) en vaak ook nog het liefst in een zo kort mogelijke periode met hierin heldere targets die dan weer smart geformuleerd zijn.

Uiteraard moet dit alles ‘evidence based’ zijn. We zijn gedrag gaan zien als iets wat we op korte termijn kunnen beïnvloeden door het te reguleren in de vorm van belonen en door te straffen. Eigenlijk is dit natuurlijk een bijzondere benadering. Gezamenlijk werken aan burgerschap en een positief sociaal en moreel klimaat op scholen en in wijken is vooral opvoeden. En een geslaagde opvoeding is niet iets wat je in een half jaar of een jaar bereikt. Zoals iedereen begrijpt zijn dit langdurige processen waar je dus minimaal een generatie mee bezig bent. Zo is het dus ook als je kijkt naar het werken in een Vreedzame School of in een Vreedzame wijk. Dus is het zaak onszelf de vraag te stellen: Waartoe voeden we op? Welk mens- en maatschappijbeeld hebben we voor ogen? Wat betekent dat voor de keuzes die we maken in de opvoeding en vorming van onze jeugd?

Een half jaar geleden werd ik benaderd door Redouan el Yaakoubi. Redouan, een jongvolwassene van 25 jaar is opgegroeid als kind in de wijk Overvecht, heeft op een Vreedzame School gezeten, en is opgegroeid in een Vreedzame Wijk. Nadat Redouan op het Christelijk Gymnasium Utrecht zijn diploma had behaald, is hij gaan studeren aan de universiteit. Daarnaast jaagt hij op dit moment zijn droom achterna als profvoetballer bij SC Telstar. Redouan had echter nog een andere droom. Hij wilde een plek voor kinderen in de wijk creëren om ook hun droom te verwezenlijken. Een plek waarin kinderen waar nodig ondersteund worden in schoolse vaardigheden en waar kinderen (begeleid door o.a. jonge rolmodellen uit de wijk) geïnspireerd worden als het gaat om beroeps/sportoriëntatie. Een plek waarin kinderen hun talenten kunnen ontplooien.

Kinderen leren op de ‘Vreedzame School’ wat het betekent om op te groeien in een democratie. Kinderen leren conflicten vreedzaam op te lossen, meningsverschillen te overbruggen, open te staan voor verschillen en verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap. Kinderen krijgen een stem, mogen meepraten over zaken die hun aangaan, maar leren ook op een verantwoorde wijze met die stem om te gaan. In een Vreedzame wijk versterken we dit door te werken aan democratische oefenplekken waarin kinderen en jongeren deze vaardigheden in de praktijk tot uiting kunnen brengen. Als kind heeft Redouan dit alles ervaren op de eerste Vreedzame School; de OBS Overvecht. Redouan was als kind al een positief rolmodel en droeg op deze school zijn steentje bij door te helpen in het oplossen van conflicten bij zijn klasgenoten als mediator.

Op het moment dat Redouan en ik elkaar ontmoetten was hij al behoorlijk ver met zijn droom. Redouan had een grote groep rolmodellen en professionals uit de wijk en vanuit zijn eigen omgeving om zich heen verzameld. Samen ontwikkelden ze een lesprogramma en waren ze op zoek naar een locatie in de wijk. Tijdens onze ontmoeting hadden Redouan en ik het over de wijk Overvecht. Redouan vertelde mij over zijn jeugd, wie hem heeft geholpen, en hoe hij nu andere kinderen in de wijk op weg wilde helpen. De weg van Redouan was er ook één met hobbels. Hij vertelde over zijn tijd op het Christelijk Gymnasium waar hij als Overvechter
een uitzondering, en een opvallende verschijning was; ook werd hij niet altijd begrepen. We hadden het over de mooie en zeer multiculturele wijk Overvecht. Een wijk vol met potentie die bruist van het talent, maar ook een wijk met problemen en kinderen die ook niet altijd de juiste begeleiding vanuit huis of school ervaren. Het is volgens Redouan een kunst om met tegenslagen om te leren gaan, en om zo je dromen te verwezenlijken.

Als tiener kwam Redouan in contact met Hanae Haddouche. Hanae werkt als jongerenwerker voor stichting JoU, een Vreedzame organisatie. Hanae geeft jongeren een stem en laat ze ook ervaren wat dit betekent. Jongeren mogen bij haar meedenken over afspraken tijdens de activiteiten en lossen zelfstandig onderlinge conflicten op. Deze jongeren organiseren activiteiten voor zichzelf, maar ook juist in het algemeen belang voor kinderen in de wijk. Ook hier is het dus vanzelfsprekend dat we ‘allemaal ons steentje bijdragen'. Hanae bracht Redouan al vanaf jongs af aan in contact met andere opvoeders en organisaties in de wijk. Het is volgens Hanae namelijk van belang dat je een stevig netwerk opbouwt.

Na mijn eerste ontmoeting met Redouan, en zijn vraag of ik hem vanuit een rol in het bestuur kon ondersteunen met het opzetten van een stichting, was ook ik bereid om direct mijn bijdrage te leveren. Zijn stichting ‘Durf Te Dromen’ is het voorbeeld van hoe consequent samen werken aan het versterken van burgerschapsvaardigheden op school en in de wijk kan leiden tot een stichting van, voor en door bewoners. Al deze betrokken vrijwilligers hebben allen hun eigen talenten als ondernemer, fiscalist, pedagoog of student. Samen met al deze ambitieuze jongvolwassenen versterken we het sociaal kapitaal in de wijk, en geven we kinderen de kansen en mogelijkheden die ze verdienen.

Ik heb vanuit mijn rol in het bestuur van deze stichting meerdere bijeenkomsten met het team mee mogen maken. Als ik dan om mij heen kijk dan krijg ik hoop. Ik zie hier de toekomst van onze democratische samenleving. Ik zie jonge mensen waarbij gender, religie of culturele achtergrond eigenlijk niet eens een ‘moeilijk’ thema meer is. Ik zie mensen die zich belangeloos inzetten om de samenleving een beetje beter te maken. Ik zie mensen die de wereld kleur geven. Ook zie ik hier wat een stevig pedagogisch klimaat op school en werken aan een gezamenlijk pedagogisch klimaat in de wijk op de lange termijn kan brengen. Tijdens mijn eerste kennismaking met de vrijwilligers was ik nieuwsgierig of iedereen bekend was met de Vreedzame School en Wijk. De reactie van de groep was bevestigend maar ook vanzelfsprekend; bijna alsof ik ze vroeg ‘in welke wijk ze woonden’. Vervolgens vroeg ik ze of ze zelf toevallig als kind mediator waren op de Vreedzame School. Ook hier ging de helft van alle handen omhoog. Voor mij was ook dit weer een bevestiging wat langdurig samenwerken aan een positief sociaal en moreel klimaat doet met kinderen en jongeren die opgroeien in zo’n omgeving.

Net zoals de jeugd van Redouan is het werken aan en in een Vreedzame wijk er één met hobbels. Er is soms cynisme, en er zijn tegenslagen. Maar zoals ook Redouan de kinderen meegeeft is het van belang hiermee om te leren gaan en je te richten op die stip aan de horizon om zo de droom van de Vreedzame wijk en een Vreedzame wereld te verwezenlijken.

Dennis de Vries
Directeur Stichting Vreedzaam


Contact


Annemiek van Vliet
0652031337
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Dennis de Vries
0628406544
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Vreedzame Nieuwsberichten

copyright © 2019 -2020 - Stichting Vreedzaam   |   Webproductie POINT OF VIEW