Rachida Lalouh, projectmedewerker Jeugd bij stichting Taal Doet Meer én enthousiast ambassadeur van de Vreedzame Wijk

Gelukkig gaan in Corona-tijd heel veel dingen wel door. Onder het motto ‘mooie momenten moet je vieren’ stapte ik op 6 oktober jl op de fiets naar bedrijfsverzamelgebouw De Alchemist in Utrecht. Daar is stichting Taal Doet Meer gehuisvest, waar Rachida Lalouh werkzaam is als projectmedewerker Jeugd én enthousiast ambassadeur van de Vreedzame Wijk. Dit laatste was ook de aanleiding om live af te spreken.

Rachida heeft de opleiding Train-de-trainer Vreedzame Wijk afgerond en het bijbehorende certificaat wilde ik graag persoonlijk aan haar overhandigen: Proficiat Rachida! Het vreedzame netwerk is weer een enthousiaste en kundige trainer rijker!

Met het opleiden van train-de-trainers beogen we dat mensen in hun wijk of binnen hun organisaties zelf aan de slag kunnen gaan met het uiting geven aan democratische burgerschapsvaardigheden. Op de manier die bij hun omgeving en werkzaamheden past. Natuurlijk ben ik benieuwd waarom Rachida gekozen heeft om vreedzame trainer te worden.

"De kracht van samenwerking vind ik erg belangrijk. Ik vind het mooi om te zien dat verschillende partijen in de stad zich bezighouden met het vreedzaam trainen. Ik houd me graag aanbevolen om een vreedzame training te geven bij een andere organisatie om ze kennis te laten maken met dit gedachtegoed. Binnen Taal Doet Meer is ons team vreedzaam getraind. Ook een aantal vrijwilligers en coördinatoren. Ons volgend doel binnen het werkgroepje vreedzaam is dat we zoveel mogelijk vrijwilligers vreedzaam trainen zodat zij op hun beurt ook de deelnemers kennis kunnen laten maken met de thema’s. Vreedzaam is een onderdeel geworden van de introductietraining voor nieuwe vrijwilligers. Sinds april jl. hebben we veel activiteiten online georganiseerd. Ik gebruik binnenkomers die makkelijk online zijn te gebruiken. We hebben een handboek 'Vreedzaam Taal Doet Meer' samengesteld die we nu ook overhandigen aan coördinatoren. Zodat zij het kunnen inzetten tijdens hun werkoverleggen met vrijwillige coaches".