Borgers van Burgerschap
De democratie staat of valt met het vermogen en de wil van haar burgers om een bijdrage te leveren aan het algemeen belang, de gemeenschap, en om open te staan voor verschillen tussen mensen en op een vreedzame wijze conflicten op te lossen.

De vraag die bij ons leeft is: Hoe staat het met dat vermogen en die wil van de burgers en wat betekent dat voor het opgroeien en opvoeden van kinderen in onze samenleving?

Met de podcast-serie ‘Borgers van Burgerschap’ willen we vanuit de Vreedzame School en de Vreedzame Wijk hier graag een verdieping in aanbrengen. Je kunt luisteren naar verdiepende gesprekken over vraagstukken en kwesties rond het gedachtengoed van ‘Vreedzaam’.

We onderzoeken hoe we burgerschap kunnen borgen in onze samenleving. Dat begint bij de opvoeding van de kinderen thuis, maar ook op school, in de buurt en in grotere verbanden.
Radiomaker Bart Geeraedts gaat in gesprek met ‘borgers’ die burgerschap belichten vanuit de wetenschap en onderzoek en/of vanuit hun visie en expertise op het gebied van opvoeden en democratisch burgerschap in onze samenleving.


Malberg, Maastricht
"Natuurlijk nemen kinderen ons serieus!", zegt een leerling-mediator uit Malberg-Maastricht.
Centre Manjefiek is een centrum voor een Vreedzame school en een Vreedzame wijk in Malberg, Maastricht. In dit gebouw huist het kindcentrum Manjefiek, kinderopvang en een basisschool in één, maar ook het wijkcentrum. In deze podcast komen mensen aan het woord die op deze plek van groot belang zijn. Zoals Danitscha Hendrickx, procesregisseur vreedzame wijk in Malberg. Opbouwwerker Kees Smit en Linda Mulder, pedagogisch medewerker op kindcentrum Manjefiek. Maar vooral ook kinderen van de school en uit de buurt. Zij zijn mediator of lid van de Kinderwijkraad. En die kinderwijkraad bereidt zich voor op een bezoek aan de gemeenteraad van Maastricht!


De Visbuurt, Den Helder
Vanuit de Vreedzame School Dr. J.P. Thijsse in het hart van de oude volkswijk De Visbuurt in Den Helder is een start gemaakt de democratische burgerschapsvorming door te trekken naar de wijk: De Vreedzame Wijk. Een wijk kent vele opvoeders die allemaal het beste voor hebben met de jeugd en de buurt. In samenwerking met wijkpartners zoals buurthuis De Viskom en het Leger des Heils werkt men aan een positief sociaal klimaat waarin via kinderactiviteiten, maar ook bijvoorbeeld buurtbemiddeling gepoogd wordt gezamenlijk verantwoordelijkheid te nemen. Hoewel de betrokkenheid van professionals en wijkbewoners hoorbaar groot is, blijkt het toch een hele uitdaging alle problemen in de wijk het hoofd te bieden…


Hanae Haddouche en Redouan El Yaakoubi over vreedzaam Overvecht
Hanae Haddouche, jongerenwerker in de wijk Utrecht Overvecht, kent Redouan uit de buurt al als jonge jongen. Hanae is jongerenwerker bij Stichting JoU en het Trajectum College. En zij zag dat Redouan al vroeg verantwoordelijkheid nam. Hij zat op een Vreedzame School, groeide op in een Vreedzame Wijk en haalde zijn gymnasiumdiploma. Hij studeert en voetbalt daarnaast als prof bij SC Telstar. Maar Redouan had echter nog een droom. Hij wilde in de wijk een plek voor kinderen creëren om hen waar nodig te ondersteunen in schoolse vaardigheden en waar kinderen geïnspireerd worden als het gaat om beroeps/sportoriëntatie: Stichting Durf te Dromen.
Een gesprek met twee enthousiaste Overvechters over hun werk en hun idealen.


Dennis de Vries en Mirjam van der Ven
Hoe belangrijk is het om een Vreedzame School te worden? Of een Vreedzame Wijk? In deze podcast komen twee bezielde voortrekkers in de vreedzame beweging in Nederland aan het woord, Mirjam van der Ven en Dennis de Vries. Mirjam is programmaleider Vreedzame School vanuit de CED-Groep en Dennis is directeur van Stichting Vreedzaam.


Dicksy Houweling over Vreedzaam in een streekdorp
Ook in kleinere gemeenschappen is het Vreedzaam gedachtengoed gemeengoed aan het worden. In het Overijsselse De Krim (Hardenberg) werkt schoolhoofd Dicksy Houweling dagelijks met de kinderen aan hoe zij zich kunnen verhouden tot anderen. Op haar basisschool De Bron leren kinderen hoe zij vreedzaam conflicten kunnen oplossen en dragen zij verantwoordelijkheid voor hun omgeving. En dat heeft een uitstraling op het hele dorp.


Julia von Graevenitz over het belang van gezien worden
Julia von Graevenitz maakt al meer dan twintig jaar documentaires. Zij is nieuwsgierig naar wat mensen beweegt en hoe ze hun levens leven. In veel van haar documentaires brengt zij jongeren in beeld die weinig gezien worden maar waar wel veel vooroordelen over bestaan. Zij laat zien dat zij net als anderen op zoek zijn naar wie ze willen zijn, in kwetsbare situaties zitten of grote dromen hebben. Zij wil met haar film die mensen een stem geven waardoor wij liefdevoller naar hen gaan kijken. Dit alles vanuit het vertrouwen dat er meer is dat ons bindt dan wat ons verdeelt.


Anko van Hoepen over de school als oefenruimte
De school ziet hij niet alleen als een omgeving die je klaarstoomt voor de maatschappij. Je mag er ook in het nú leven. Het moet een veilige oefenruimte zijn. Volgens Anko van Hoepen, vice voorzitter van de PO-raad, is de basisschool een van de weinige plekken waar je nog iedereen tegenkomt; met andere achtergronden, interesses en talenten. Daar gaat soms wat mis op de speelplaats. Maar vervolgens kun je het erover hebben, zonder dat het grote consequenties heeft. Maar zo’n oefenruimte zou ook de sportclub kunnen zijn.


Stijn Sieckelinck over radicalisering en polarisatie
Stijn Sieckelinck is een bevlogen filosofische pedagoog, gespecialiseerd in jongeren en idealen.
Hij pleit voor re-radicalisering. Het is een pleidooi voor warmte en aandacht dat de hele samenleving aangaat, niet alleen professionals zoals docenten en jongerenwerkers.


Dwight van van de Vijver: politie en inclusie
Dwight van van de Vijver is TV presentator en adviseur (social) media bij directie communicatie van de korpsleiding van de politie. Dwight was jarenlang wijkagent in de Utrechtse wijk Kanaleneiland. Daar heeft hij de noodzaak ervaren van dat je het verhaal achter de ander moet leren kennen om prettig met elkaar te kunnen leven. Een van zijn uitgangspunten daarbij is: "Degenen van wie je het moeilijkst kunt houden, hebben waarschijnlijk de meeste liefde nodig."

Lisa Hu: Burgerschap een Bordspel?
Lisa Hu is in 2013 tijdens haar studie aan de Design Academy Eindhoven met Terra Nova Minimaatschappij begonnen om ervoor te zorgen dat er op school niet alleen aandacht is voor 'het juiste antwoord' op maatschappelijke vraagstukken. In 2017 richtte Lisa Stichting Terra Nova - Democratisch Design op, o.a. om zoveel mogelijk mensen elkaar te laten spreken over de wereld waarin ze willen leven.

Bjorn Wansink: Extreme idealen in je klas, wat nu?
In deze podcast een gesprek met  Bjorn Wansink, vakdidacticus geschiedenis en Coördinator van de master Education for inclusive societies aan de Universiteit Utrecht. Een gesprek over hoe je als leerkracht of begeleider om kunt gaan met jongeren die extreme opvattingen naar voren brengen. Die kunnen gaan over de islam, de holocaust of kolonialisme/slavernij. En wat te doen met een jongere die een complottheorie aanhangt?


Contact


Annemiek van Vliet
0652031337
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Merlijn Slothouber
0638396654
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Agnes Pols
0610195588
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


Vreedzame Nieuwsberichten

copyright © 2019 -2022 - Stichting Vreedzaam   |   Webproductie POINT OF VIEW